V oblasti pobytu cizinců na území České republiky dochází ke změnám nejen v oblasti vízové a pobytové problematiky, ale také v oblasti pravidel zaměstnávání cizinců, které jsou spojeny především se zákonem o zaměstnanosti. K některým těmto výraznějším změnám došlo i v průběhu roku 2024:
Změna definice výkonu nelegální práce – od 1. 1. 2024 došlo ke korekci definice nelegální práce podle zákona o zaměstnanosti. Došlo především ke zpřesnění, že již není podstatná délka výkonu nelegální práce, neboť doposud byla důležitá soustavnost výkonu nelegální práce. K výkonu nelegální tedy muselo docházet po delší dobu, což bylo při kontrolách státních orgánů velmi těžké prokázat. Změnou by tak měla být částečně ulehčena práce kontrolních orgánů, pokud k výkonu nelegální práce skutečně došlo.
Rozšíření volného přístupu na trh práce podle národnosti cizinců – zákon o zaměstnanosti dlouhodobé upravuje různé možnosti přístupu cizinců na trh práce. Určité kategorie cizinců mohou zaměstnání vykonávat bez nutnosti disponovat povolením k zaměstnání anebo pobytem za účelem zaměstnání (např. zaměstnanecká karty) anebo mají tzv. volný přístup na trh práce, který je pro zaměstnavatele administrativně nejvstřícnější. Tuto kategorii cizinců obsahuje § 98 zákona o zaměstnanosti a v návaznosti na toto ustanovení bylo od 1. 7. 2024 přijato nařízení vlády č. 158/2024 Sb., které upravuje seznam států, jehož státní příslušníci mají volný přístup na trh práce. Jedná se o občany Australského společenství, Japonska, Kanady, Korejské republiky, Nového Zélandu, Singapurské republiky, Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, Spojených států amerických a Státu Izrael. Nicméně i přesto občané těchto států musí disponovat oprávněním k pobytu na území České republiky, neboť kromě volného přístupu na trh práce je nutné si zařídit oprávnění k pobytu, aby tento výkon práce mohl být realizován (např. neduální zaměstnanecká karta, dlouhodobé vízum za účelem rodinný apod.). Není ani možné, aby občané těchto států vykonávali zaměstnání v rámci bezvízového styku, resp. na základě krátkodobého víza, které nebylo uděleno za účelem zaměstnání. Zároveň není vyloučeno, že seznam těchto států bude v budoucnu rozšiřován i na další kategorie občanů jiných států dle potřeby trhu a poptávek zaměstnavatelů.
Zrušení testu trhu práce – doposud bylo nutné v případě zaměstnání cizince na základě zaměstnanecké karty, aby pracovní pozice v evidenci volných pracovních míst prošla tzv. testem trhu práce, kdy tato pracovní pozice musela být po dobu 30 dnů dostupná primárně pro občany České republiky a až pokud nebyla obsazena, mohlo být toto pracovní místo nabídnuto pro cizince. Tento test trhu práce se ovšem novelou ke dni 1. 7. 2024 ruší a nyní postačí pouze zveřejnění pracovní pozice bez nutnosti následně vyčkávat dalších 30 dnů k zaměstnání cizince, resp. k podání např. oznámení o změně zaměstnavatele u zaměstnanecké karty. Jakmile je tato pracovní pozice zveřejněna, ihned získává referenční číslo, které je nutné k vydání zaměstnacké karty předložit. Nicméně v případě změn na trhu práce může být tento testu trhu práce opětovně aktivován.
Vyřazení pracovních míst z evidence po 6 měsících – v evidenci volných pracovních míst byly doposud i pracovní pozice, které se nepodařilo v minulosti obsadit, nicméně nedošlo k jejich výmazu, ačkoliv již ani nebyly aktuální. Novelou k 1. 7. 2024 dochází k automatickému vyřazení pracovních míst po 6 měsících ode dne zveřejnění pracovní pozice, pokud po tuto dobu nebude místo nikým obsazeno. V případě vyřazení pracovní pozice a dalším zájmu zaměstnavatele na zveřejnění pracovní pozice bude muset tuto pracovní pozice zaměstnavatel oznámit opětovně.
Informační povinnost zaměstnavatelů cizinců pouze digitální cestou – jednou ze základních povinností zaměstnavatelů při zaměstnávání cizinců je jejich informační povinnost týkající se především oznámení nástupu, změny či ukončení pracovního poměru cizinců. Nově bude nutné, aby tyto změny byly ohlašovány pouze digitální cestou prostřednictvím tří způsobů – (1) vyplněním formuláře na webu MPSV; (2) datovou zprávou ve formátu XML do datové schránky nebo (3) integrací informačního systému s rozhraním MPSV (viz https://www.mpsv.cz/digitalizace-informacnich-karet)
Článek si neklade za cíl poskytnout detailní a vyčerpávající informace. V průběhu času může dojít k jiným změnám nebo ke změně praxe. Účelem článku je poskytnout toliko základní orientaci. Nemůžeme proto nést žádnou odpovědnost za správnost informací, které jsou obsažené v tomto článku. Využití informací v tomto článku je tedy výlučně na odpovědnosti daného čtenáře. V případě jakýchkoliv dotazů anebo pomoci při vyřizování vašich záležitostí u Ministerstva vnitra, Ministerstva zahraničních věci anebo Policie ČR se na nás můžete obrátit a váš případ můžeme probrat, neboť každý případ je individuální a je nutné zohlednit mnoho okolností.